food

Julie undrar vad matkulturen innebär här.
Till frukost vet ni ju redan vad man äter så det tar jag inte igen.


Jag hittade iaf en bild på hur Gallo Pinto ser ut!

Här där jag bor lagas lunchen av en äkta Costa Rican så jag utgår ifrån att jag får den mat många andra äter här, äkta hemlagat liksom. Idag t.ex. fick vi Chalupas som är majstortillas (inte vete som våra består av) med bönor, kyckling och sallad. Majstortillasen steks först i olja. Riktigt gott men inte det nyttigaste heller! Över huvudtaget används det mycket olja i maten.
Tortilla Español är en vanlig maträtt också som egentligen är som en potatispannkaka med ägg.

Maten här kryddas inte så mycket, man använder sig istället av kryddor från råvaror. Så som lök och chili paprika. De kryddor som används är i stort sett koriander (inte min favoritkrydda tyvärr) och så lite salt. Peppar används inte alls egentligen. Det som också skiljer sig från Sverige är att potatis används mer som en grönsak här, så nu blir jag inte längre förvånad när köttfärssåsen innehåller kokt potatis och så ris till det.

En Costa Rican basföda är egentligen ris, bönor och kyckling så det blir mycket sånt. Gott men liiite tråkigt i längden.

På kvällarna lagar oftast vi mat vilket innebär att det kan bli lite vad som helst :) Svenskt, thailändskt eller självklart Costa Ricanskt.

Jag gillar den maten jag har ätit här, det är inget jag egentligen inte gillat.
Även fast det är så, så saknar jag svensk mat. Myycket.

Något mer du/ni vill veta om just maten? :)
PUSS&KRAM

Kommentarer
Postat av: Jonahelena

It is healthy, I shall come on your site more often, thank.

2011-10-17 @ 15:06:44
URL: http://jonahelena.blogspoo.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0