Sverige - Costa Rica

Okej, jag var ju inne lite på det där med skillnader tidigare. Här är några som jag märker:

1. I Sverige har vi bra löner (nästan alla, speciellt om man jämför med här). De flesta har råd att köpa mat och att ha tak över huvudet och det är ju trots allt det som är det viktigaste.
Här jobbar många för skitlöner, några tusenlappar i månaden för att jobba mer än heltid. Man kan ju då tänka sig att det är mycket billigare med mat här men det är det inte. Den kostar minst lika mycket. Så jag beundrar de som fixar att leva på några tusenlappar i månaden, i Sverige skulle deras liv ses som misär i stort sett.

2. I Sverige har vi gratis utbildningar, man kan läsa vad man vill och vart man vill. Det som kostar är boendet men det kostar i alla länder. Vi får dessutom bidrag för att vi pluggar, så att vi ska klara av att köpa böcker och mat typ. Tack för det systemet! 
I Costa Rica kostar allt. Det kostar att gå en utbildning och alla böcker och mat får man se till att fixa pengar till.

3. Tryggheten som vi har i Sverige är något vi alla borde uppskatta mer. Att kunna gå ut på gatan fritt, att inte behöva låsa bildörrarna när man kör och kunna ha på sig smycken utan att helt plötsligt vara ett mer intressant offer för en rånare. Det händer rån, våldtäkter och allt möjligt i Sverige också men inte alls i lika stor utsträckning som i Costa Rica.
I Costa Rica är det precis tvärtemot, man går inte ut på gatan spontant (som jag skrev tidigare, men det handlar mest om att man inte ska röra sig allt för mycket efter att mörkret kommit), man låser bildörrarna och man har helst inte på sig smycken. Jag vill inte säga att folk lever i rädsla men det pågår så mycket här som jag inte ens vet hälften av. Magnus berättade härom kvällen att under en vecka så hade en vän till de blivit rånad påväg på bussen, några hade blivit bakbundna med ögonbindel och pistol mot deras huvud samtidigt som rånarna länsade deras hus. En kvinna och hennes dotter blev en fredagskväll rånade på sin bil, rånarna sköt kvinnan i magen. Fattar ni ungefär vad jag menar?

4. Sverige har så fruktansvärt gott vatten. Fastän jag inte varit här så länge så saknar jag att kunna ta ett gott glas vatten direkt ur kran.
Här, är vattnet officiellt tjänligt men det smakar bara klor och så någon annan konstig bismak. Långt ifrån Sveriges extremt goda.

Nu hoppas jag att ni inte tror att jag tycker att Costa Rica är ett hemskt land. För det är det verkligen inte. Jag vill mer att ni kanske får lite större förståelse för hur bra vi har det i Sverige. Costa Rica är ett så otroligt vackert land och människorna här är så vänliga. Men för många är varje dag en kamp, en kamp att få mat på bordet och att kunna ge sina barn hela kläder.

 

 

Freja


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0